مواردی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد:

  • فواید ظروف سفالی چیست؟


        • تعریف سفال
        • انواع سفال
    • فواید ظروف سفالی
      • افزایش کیفیت غذا
      • حفظ طعم غذا
      • شستشوی آسان
      •  نگهداری آسان
      • قیمت مناسب
      • حفظ طعم غذا

فواید ظروف سفالی چیست؟

(قسمت اول)

از دیرباز سفال و سفالگری نقشی پررنگ در زندگی روزمره و فرهنگ تصویری بشر و به تبع خانه‌های ما ایرانیان داشته است. همچنان‌که امروز نیز در بسیاری از منازل این ظروف استفاده می‌شود. احتمالا تاکنون بارها ظروف و مجسمه‌های سفالی را در شکل‌ و طرح و لعاب‌های گوناگون دیده و خریداری کرده‌اید.

اما آیا سفال واقعاً مزیتی به سایر ظروف دارد؟

گالری سره در این مطلب آموزشی تلاش کرده تا شما را با فواید ظروف سفالی آشنا کند؛ اما قبل از اینکه در مورد فواید سفال بدانیم، بهتر است با مختصری از تعریف سفال آشنا شویم.

تعریف سفال

اگر بخواهید ساده و مختصر بدانید سفالگری یعنی ساختن گِل به شکل یک ظرف یا فرمی معین؛ به آثاری که اینگونه ساخته می‌شوند سفال میگویند. معمولا خاکی که برای سفالگری مورد استفاده قرار می گیرد خاک رس است که رنگ ظروف سفالی را به رنگ سرخ درمی آورد. سفالگری در کشور ما حدوداً از هفت هزار سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه پیدا کرده است.

انواع سفال

ظرف های سفالی به دو دسته ی لعاب دار و بدون لعاب تقسیم می شوند. ظروف لعابدار برای پخت و پز غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد و ظروف بدون لعاب مناسب نگهداری مایعاتی مثل آب هستند.

از انواع ظروف سفالی می توان به  بشقاب، کاسه، پارچ آب، لیوان، سینی‌ و پیاله های سفالی، کوزه و خمره، گلدان، تندیس و سایر اشیا دکوری اشاره کرد.

حال که با ظروف سفالی و انواع آن آشنا شدیم می‌توانیم به سراغ فواید ظروف سفالی برویم.

فواید ظروف سفالی

فواید ظروف سفالی را می‌توان از سابقه استفاده از سفال در میان ملل کهن دنبال کرد. که بدین صورت شیوه پخت سفال به کاربردی ماندگار در تاریخ رسیده‌است. برخی از این فواید عبارت اند از:

افزایش کیفیت غذا

ظروف سفال حرارت را یکنواخت و به آرامی در سرتاسر ظرف پخش می کنند و به خوبی باعث جا افتادن غذا می‌شوند. دلیل استقبال مردم هنگام طبخ آبگوشت و دیزی و خورشت‌ها به ظروف سفالی به این دلیل بوده‌است.

حفظ طعم غذا

از اصلی‌ترین ویژگی‌های ظروف سفالی واکنش‌پذیر نبودن آن با مواد غذایی است. ظروف سفال در صورت کامل بودن لعاب آن کاملا مطمئن بوده و به خاطر پوشش لعابی‌شان با مواد غذایی ترکیب و واکنشی نمی‌دهند، بنابراین طعم طبیعی غذا حفظ می‌شود.

شستشوی آسان

یکی از اولویت‌های خرید ظرف برای خانم‌های خانه‌دار و سایر اشخاص شرایط شستشوی ظرف است. حتی درصورت نبود شوینده‌ها ظروف سفال به راحتی با آب گرم و بدون سختی زیاد و وجود حساسیت خاصی شستشو می‌شوند.

 نگهداری آسان

برخلاف ظروف فلزی مانند مس، برنج و حتی آلومینیوم که با گذشت زمان اکسید می‌شوند. درحالیکه این ظروف به مراقبت‌ نیاز دارند، ظروف سفالی بسیار بادوام و با کیفیت‌اند. برای نگهداری از آنها لازم نیست نگران اکسید شدن و هزینه سفیدکردن ظرف باشید.

قیمت مناسب

قاعدتاً با گذر زمان سلیقه ‌عمومی بیشتر به ظاهر و زیبایی لوازم جلب می‌شود تا کیفیت آن‌ها؛ به تبع عموم مردم ترجیح می‌دهند هزینه‌های بالا برای خرید ظروف متحمل شوند. بی آنکه حتی مضرات استفاده از آن‌ها را در نظر بگیرند. ظروف سفالی در عین حال که زیبا هستند،کیفیت بالایی در  ساخت دارند. حتی نسبت به اکثر ظرف‌های دیگر قیمت مناسب‌تری دارند.

حفظ طعم غذا

از اصلی‌ترین ویژگی‌های ظروف سفالی واکنش‌پذیر نبودن آن با مواد غذایی است. ظروف سفال در صورت کامل بودن لعاب آن کاملا مطمئن بوده و به خاطر پوشش لعابی‌شان با مواد غذایی ترکیب و واکنشی نمی‌دهند، بنابراین طعم طبیعی غذا حفظ می‌شود.

همانطور که اشاره کردیم، فواید ظروف سفالی مختصر نیست.

با این احوال برای خواندن قسمت دوم این مطلب با عنوان سفال و سلامتی به مطلب بعدی وارد شوید.