مواردی که در این مقاله بررسی خواهیم کرد:

  • فواید ظروف سفالی

      •  سلامتی دستگاه گوارش
      • سلامتی مواد غذایی
      • سوخت و ساز و بدن
      • دفع سموم آب
        • نکاتی تکمیلی در مورد فواید ظروف سفالی

فواید ظروف سفالی

(قسمت دوم)

 

در قسمت اول این مطلب با تعریف سفال و فواید مشخص سفال آشنا شدید. گالری سره در ادامه شما را با موضوع سفال و سلامتی آشنا می‌کند:

 سلامتی دستگاه گوارش

جالب است بدانید که ظروف سفالی در هنگام حرارت، خاصیت قلیایی دارند. بنابراین شما با پختن غذا در این ظروف، خاصیت اسیدی مواد خوراکی را تعدیل می‌‌کنید. در نتیجه دستگاه گوارش بدن عملکرد مناسب‌تری پیدا می کند.

سلامتی مواد غذایی

به توصیه پزشکان و متخصصانِ تغذیه، ظروف فلزی برای پخت و پز مناسب نیست. زیرا همواره مقداری از فلز یا ترکیبات آن بمرور به مواد غذایی سرایت میکند. و در بلند باعث بروز بیماری می‌شود.

استفاده از ظروف آلومینیومی بروز عارضه‌هایی مانند خشکی دهان و تغییر رنگ زبان و بیماری هایی مانند یبوست، کولیت، زخم معده را تقویت می کنند.

همچنین در استفاده از ظروف مسی سرایت مقادیر مشخصی از فلز مس موجود در آن ها به غذا، برای سلامتی انسان مفید است. اما اگر میزان سرایت مس بالا برود، خطراتی در پی خواهد داشت.

سوخت و ساز و بدن

ظروف سفالی با حفظ هورمون تستسترون باعث افزایش و بهبود سوخت و ساز بدن میشود. بدین صورت سفال بر سلامتی شما مؤثر واقع می‌شود.

دفع سموم آب

از گذشته تاکنون یکی از کاربرد‌های ظروف سفالی نگهداری مایعات و نوشیدنی‌ها بوده است. ظروف سفالی با حفظ ph آب و مایعات و نوشیدنی ها طعم طبیعی مایع را حفظ می‌کند. و حتی به دفع سموم آب کمک می‌کند . در گذشته ظروف سفالی به نوعی دستگاه تصفیه آب به حساب می آمدند.

این در حالیست که مواد شیمیایی مانند BPAدر بطری‌ها و لیوان‌ها و کلمن‌های پلاستیکی، برای بدن کاملاً ضرر دارند.

  • بنا به اعتقاد برخی از پزشکان طب سنتی یکی از خالص‌ترین آب‌ها، آب تراویده از بدنه کوزه پر از آب است که می‌توان با کاسه‌‌ای در زیر کوزه آن‌را جمع‌ کرد.
  • جالب است بدانید از دیرباز در مناطق کویری ایران آبیاری کوزه‌ای خیلی قبل ‌تر از اختراع آبیاری قطره‌ای رواج داشته است. این آبیاری همچنان از مناسب ترین نوع آبیاری در صرفه جویی در مصرف آب است.

نکاتی تکمیلی در مورد فواید ظروف سفالی

  • علت اینکه نمی توان در ظروف بدون لعاب یا سفال خام به پخت و پز غذا پرداخت این است که بعد از هربار طبخ غذا ممکن است مقداری از مواد غذایی در جداره سفالی ظروف باقی بماند. پزشکی سنتی نیز با این موضوع بدلیل منع بهداشتی آن مخالف است.
  • توجه داشته باشید که نمی‌توان مایعاتی گرم مثل چای و آب جوش را درون ظروف سفالی بدون لعاب ریخت. معمولا در عموم ظروف سفال خام تراوش مایع به جداره اتفاق می‌افتد.
  • از نگهداری آب در ظروف سفالی با لعاب آبی خودداری کنید. عموماً پیش می‌آید که سفالگران برای راحتی کار و پایین آوردن دمای کوره لعاب‌های فیروزه‌ای رنگ را با ترکیباتی از سرب می‌سازند. و در صورت ورود این لعاب بر اثر خش‌خوردگی به آب و غذا احتمال مسمومیت غذایی وجود دارد.
  • بنا به نظر متخصصین تغذیه سفال بی رنگ یا زرد رنگ، مناسب‌ترین سفال برای نگهداری غذا و حتی آشپزی مداوم است.

جهت علاقه و آگاهی بیشتر از دستورالعمل استفاده از سفال می‌توانید به این مطلب گالری سره نیز سر بزنید.

 

همانطور که اشاره کردیم، فواید ظروف سفالی بیشمار است. در عین‌حال استفاده از ظروف سفال می‌تواند سبک زندگی شما را تغییر دهد. روحیه و خوش‌ذوقی شما را بهبود و شما را چند قدم به سلامتی نزدیک‌تر کند. بنظر هرآنچه که سنتی دیرینه را شکل می‌دهد. هرآنچه فرهنگ و شیوه زندگی ای را بوجود میاورد نکات نهفته‌ای را نیز در خود دارد. برای نمونه شیوه ساختن سفال و لعاب که در فرهنگ ملل شاید از حدود 7000 سال پیش آغاز شده، توانسته فواید استفاده از ظروف سفالی و به تبع سفال و سلامتی را در ارتباط با هم قرار دهد. تنها مطالعه‌ای چند در منابع کافی‌است تا به راز سنت‌های دیرین زندگی بشر بیشتر پی ببریم.

 

شما می‌توانید بهترین ظروف سفالی را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت از فروشگاه اینترنتی گالری سره خریداری کنید.