فواید پخت غذا در ظروف سنگی

خوردن دیزی و آبگوشت از قدیم بین ایرانیان محبوب بوده و غذای سنتی ظهر جمعه‌ی بسیاری از خانواده‌ها محسوب می‌شود. این غذا به علت داشتن گوشت ابتدا یک غذای گران و اعیانی بود. دامداران و عشایر نیز بعد از قربانی کردن گوسفندانشان به پخت آبگوشت می‌پرداختند. کم کم این غذا جای خود را بین همه‌ی مردم عادی باز کرد، به طوری که امروزه از مهم‌ترین غذاهای سنتی ایرانی به حساب می‌آید.

پخت دیزی در ظرف‌های مختلفی از جمله ظروف سنگی انجام می‌شد. ظروف سنگی از سنگ خاصی به نام سرپانتین که در استان خراسان یافت می‌شود ساخته می‌شوند. داستانی وجود دارد مبنی بر اینکه امام رضا (ع) بعد از اینکه غذایی در ظرف سنگی میل کردند، دستشان را روی کوهی که معدن این سنگ‌ها بود قرار دادند و دعا کردند تا این کوه برای مردم آن جا برکت داشته باشد. خاصیت ضربه پذیری و شکل پذیری سنگ سرپانتین باعث می‌شود ظروف سنگی از این ظرف تهیه شوند.

دیزی سنتی در دیگ سنگی یکنفره

ویژگی‌های ظروف سنگی

غذایی که در ظروف سنگی پخته می‌شود به دلیل پخت آرام طعم خوشمزه و خاصی دارند. سرخ کردن غذا یا جوشاندن شیر در این ظرف‌ها ممنوع است و فقط برای غذاهایی که آب دارند مثل انواع سوپ، خورشت، دیزی و ... مناسب هستند.

طرز استفاده از ظروف سنگی خاص است و باید نکاتی را در جهت استفاده‌ی سالم از آن‌ها رعایت کنید. می‌توانید طرز استفاده از این ظروف برای اولین بار را در مجله سره بخوانید. دیزی سنگی دارای خاصیت مغناطیسی است، از این رو برای تشخیص اصل بودن یا نبودن آن کافی است یک آهنربا داشته باشید! اگر آهنربا به ظرف سنگی جذب شد، ظرف سنگی اصل و اگر جذب نشد غیر اصل می‌باشد. اگر علاقه‌مند هستید تا مراحل تولید این ظروف دست ساز را ببینید اینجا کلیک کنید.

بخوانید: طرز استفاده از دیزی سنگی برای اولین بار

فواید طبخ غذا در دیزی سنگیغذای طبخ شده در ظروف سنگی

فواید استفاده از دیزی سنگی

ظروف سنگی از بهترین انواع ظروف طبخ غذا هستند. در طب سنتی نیز به پختن غذا در این ظروف توصیه شده است. هنگامی که غذا در این ظرف‌ها پخته می‌شود، املاحی مثل آهن و منیزیم نیز از طریق ظرف به غذا منتقل شده و خواص خوراک را بیشتر می‌کند.

بخوانید: آموزش جامع پخت دیزی سنتی در ظروف سنگی و سفالی

هر چند ممکن است تصور کنید پخت غذا با این ظروف طول می‌کشد اما این طور نیست و ظروف سنگی مانند زودپز عمل می‌کنند. هرچند بهتر است شعله‌ی زیر آن‌ها زیاد نباشد. در ادامه به برخی از فواید پخت غذا در دیزی سنگی می‌پردازیم:

  1. به دلیل وجود نداشتن هر گونه پوشش غیر طبیعی درون ظرف می‌توانید از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید و نگران انتقال بیماری‌هایی مثل سرطان از ظروف تفلن نباشید.
  2. غذا در ظرف سنگی نمی‌سوزد و با ریختن آب کافی در آن، خیالتان از بابت دردسرهای شستن غذای سوخته از قابلمه راحت می‌شود.
  3. ظرف‌های سنگی راحت تمیز می‌شوند و در بسیاری از اوقات حتی نیاز به استفاده از مایع ظرفشویی برای تمیز کردن آن‌ها ندارید.
  4. به دلیل پخش یکنواخت حرارت در ظرف، می‌توانید با حرارت کمتری نسبت به ظرف‌های دیگر غذایتان را بپزید. در نتیجه در مصرف سوخت صرفه جویی می‌کنید. هم چنین کیفیت مواد غذایی به این دلیل که حرارت مناسبی می‌بینند از بین نمی‌رود. علاوه بر این پخت با شعله‌ی ملایم باعث جا افتادگی خورشت شما می‌شود.
  5. دیگ‌های سنگی از جنس طبیعت هستند. این طبیعی بودن باعث می‌شود با محیط زیست سازگار باشند و آسیبی به آن وارد نسازند.
  6. طعم غذاهایی که با قابلمه‌هایی با جنس دیگر طبخ می‌شوند با ظروف سنگی فرق دارد. در ظروف سنگی طعم اصلی غذا حفظ می‌شود و خوش طعمی آشپزی ایرانی را به رخ می‌کشد.
  7. در صورت استفاده از ظرف‌های سنگی خیالتان بابت خط و خش نیفتادن آن‌ها نیز راحت است! برخلاف ظروف تفلون و فلزی که زدن ملاقه و قاشق به آن‌ها باعث ایجاد خط و خش می‌شود، ظروف سنگی معمولاً خط و خش نمی‌افتند و ظاهر زیبایشان حفظ می‌شود.
  8. به دلیل داشتن املاحی مثل آهن این ظرف‌ها باعث بهبود عملکرد کلیه، تنظیم عملکرد کبد، کمک به تامین آهن بدن و در نتیجه سرزندگی و شادی و هم چنین رشد بهتر استخوان‌ها به ویژه برای کودکانی که در سنین رشد هستند می‌شود. از دیگر خواص آهن بهبود عملکرد جنسی است.
  9. منیزیم موجود در ظروف سنگی که توسط حرارت به غذا وارد می‌شود باعث بهبود کیفیت خواب، کاهش فشار خون، کمک به درمان افسردگی و بهبود ضربان‌های نامنظم قلب می‌شود.
  10. استفاده از ظروف سنگی به بیماران دارای آسم، سنگ کلیه، دیابت و مشکلات قلبی عروقی توصیه می‌شود.

انواع دیگ و ظروف سنگی دست ساز ایرانیظروف سنگی

ببینید: قیمت و خرید کاسه آبگوشت خوری سفالی و سرامیکی در 15 تنوع

جمع بندی

دیگ‌های سنگی هم از نظر طب سنتی بهترین و مفیدترین ظروف هستند و هم کمترین آسیب را به طبیعت می‌زنند. آهن و منیزیمی که از این ظروف به غذا منتقل می‌شود ضمن تامین بسیاری از نیازهای بدن، باعث بهبود علائم برخی بیماری‌ها می‌شود. طعم غذا در این ظروف‌ لذیذتر و خود غذا سالم‌تر است.

همچنین خبری از خراشیدگی و خش‌هایی که ظرف‌های دیگر را از کار می‌اندازند، در آن‌ها نیست. از این رو دیگ‌های سنگی ماندگاری بیشتری نسبت به بقیه ظروف دارند. برای خانم‌هایی که به دلیل سختی‌های نگهداری و تربیت فرزند یا شاغل بودن زمان کمتری در اختیار دارند، استفاده از این دیگ‌ها که ظرف دو ساعت خورشت جا افتاده ای تحویل می‌دهد و خطر سوختگی و مشکلاتی از این دست نیز ندارد، یک نعمت است!

لذت خوردن آبگوشت سنتی ظهر جمعه‌ را با خرید این ظروف پخت و پز از فروشگاه آنلاین گالری سره به خود و خانواده‌تان هدیه کنید.