یکی از غذاهای پرطرفدار ما ایرانی­ها، آبگوشت است که سن ­و سال هم نمی­شناسد. فقط کافیست بوی عطر این غذا در خانه بپیچد تا تمام اعضای خانواده را به دور یک سفره بکشاند. برای بسیاری از افراد، آبگوشت، غذایی است که دوران کودکی و روزهای خوش گذشته را تداعی می­کند. زمانی که مادربزرگ با دستپخت بی­نظیرش، دیزی سنتی سنگی را بار می­گذاشت و همه خانواده را دور هم جمع می­کرد. شاید امروزه، بسیاری از افراد، به جهت تغییر سبک زندگی و تنوع بالای غذاها به ویژه فست­‌فودها، ذائقه‌ متفاوتی داشته باشند. اما هنوز هم این غذای لذیذ و سنتی، در میان خانواده­های ایرانی، پرطرفدار است.

تاریخچه آبگوشت سنتی در ایران

آبگوشت را می­توان یکی از غذاهای محبوب و اصیل ایران دانست که طرفداران خاص خود را دارد. نکته­‌ای که شاید کمتر به آن پرداخته شده این است که این سبک پخت دیزی، در گذشته، فقط خاص خانواده­‌های ثروتمند بوده و یکی از غذاهای اعیانی محسوب می‌­شده است.

البته عشایر نیز، هنگامی که در یک منطقه ساکن می­‌شدند، از گوشت گوسفندی که قربانی کرده بودند، آبگوشت تهیه می‌­کردند. اما دیزی سنتی یا دیزی سنگی، از زمانی رواج یافت که دوره قحطی بزرگ در ایران روی داد. در این دوره، برای تامین خوراک مردم که عمدتا دامدار بودند، دیگ­‌های بزرگی روی آتش قرار گرفته و با استفاده از حبوباتی همچون لوبیا و نخود و گوشت دام، غذایی برای تعداد زیادی از افراد آماده می­‌شد.

پس از این دوره بود که به مرور، مشاغلی برای طبخ و فروش دیزی راه­‌اندازی شد و این غذا به سفره‌­های عموم مردم راه پیدا کرد. این را نیز باید اشاره کنیم که در زمان قاجاریه، گوجه‌­فرنگی نیز به آبگوشت اضافه شده و دیزی به سبک امروزی، آماده و سرو گردید.

دیزی سنگی یکنفره برای پخت آبگوشت سنتی

نحوه پخت دیزی سنتی

یکی از نکاتی که باعث شده است آبگوشت در غذای ما ایرانیان از محبوبیت بالایی برخوردار باشد، ارزش غذایی بالای آن است. این غذا را می­‌توان در تمامی فصول، میل نمود. همچنین طعم و عطر دیزی سنتی، به گونه‌­ای است که نمی‌­توان از آن گذشت.

این غذای سنتی ایرانی را می‌­توانید به سادگی آماده کنید، به شرط آن که زمان کافی برای پخت آن در نظر بگیرید. شاید بتوان گفت، این نکته کلیدی در طبخ دیزی سنگی است. برای آنکه رنگ و لعاب خوبی در آبگوشت سنتی خود داشته باشید، لازم است اجازه دهید تا به خوبی جابیفتد.

بزرگ­ترین تفاوت این غذا با دیگر خوراکی­‌ همچون فست­‌فود، صرف ­زمان مناسب برای پخت آن می‌­باشد. این را باید اشاره کنیم که مهم­ترین عامل در حفظ ارزش غذایی دیزی سنتی و برخورداری از کیفیت بالا، صرف زمان مناسبی است که برای پخت آن در نظر گرفته می­‌شود. از همین روست که دیزی سفالی، به جهت توزیع حرارت در تمامی ظرف و طبخ آرام، می­‌تواند بهترین طعم و عطر را در آبگوشت ایجاد کند. شما می‌توانید دستورالعمل جامع استفاده از دیزی سفالی را در مجله سره مطالعه کنید تا به سادگی بتوانید در این ظروف دیزی سنتی فوق‌العاده طبخ کنید.

دستورالعمل استفاده از دیزی و دیگ سفالی

ظروف دیگری که جهت پخت آبگوشت سنتی ایرانی استفاده می‌شوند، دیگ‌های سنگی هستند که علاوه بر پخت کامل غذا و حفظ ارزش غذایی آن، املاح و عناصر مفید و مورد نیاز شما را نیز به آن اضافه می‌کنند. اگر شما هم از طرفداران دیزی‌های سنگی هستید و برای اولین بار می‌خواهید از این ظروف استفاده کنید راهنمای کامل استفاده از دیزی سنگی برای اولین بار را می‌توانید در مقاله زیر مطالعه کنید.

طرز استفاده از دیزی سنگی برای اولین بار

مواد مورد نیاز برای طبخ دیزی سنتی

شما برای پخت یک آبگوشت سنتی خوشمزه و لذیذ، برای چهار نفر، به مواد ذیل نیاز دارید:

  1. گوشت گوسفندی پرچرب، با استخوان حدود ۴۰۰ گرم
  2. نخودیک پیمانه
  3. لوبیا سفید نصف پیمانه
  4. گوجه‌فرنگی دو عدد
  5. سیب‌زمینی دو عدد متوسط
  6. لیموی عمانی دو عدد
  7. رب گوجه‌فرنگی حدود چهار قاشق غذاخوری
  8. پیاز یک عدد بزرگ
  9. چوب دارچین یک عدد متوسط
  10. زردچوبه یک قاشق غذاخوری
  11. فلفل سیاه نصف قاشق چایخوری
  12. نمک به میزان کافی

 

دیزی سفالی سبز و ظروف سفالی لعاب فیروزه ای

روش پخت آبگوشت

برای پخت دیزی سنتی، بایستی مراحل طبخ آن را به درستی دنبال کنید. در ابتدا، برای از بین­ بردن نفخ حبوبات، آن­ها را که شامل لوبیا و نخود می­‌شود، چند ساعتی خیس کرده و هر 3 ساعت آب آن را خالی کنید. سپس، در ظرف دیزی سفالی یا دیزی سنگی، پیاز برش داده شده، زردچوبه، حبوبات و گوشت را اضافه کرده و آب را به آن اضافه نمایید.

اکنون وقت آن است که به سراغ کارهای خود رفته و اجازه دهید، این غذای سنتی ایرانی به آرامی پخته و جابیفتد. پس از پخت حبوبات و گوشت، می­‌توانید گوجه و رب را به غذای خود اضافه نمایید. همچنین، استفاده از یک یا دو عدد لیمو عمانی به دیزی سنتی، می­‌تواند طعم آن را متفاوت کند. در نظر داشته باشید که باید لیموها را با چنگال سوراخ کرده و حدود 1 ساعت خیس کنید تا تلخی آن گرفته شود.

در این مرحله، می­‌توانید سیب­‌زمینی­‌هایی را که پوست کنده­‌اید، به آبگوشت سنتی خود اضافه کنید. در انتهای مدت زمان پخت، چوب دارچین را به غذا اضافه نمایید. اگر تصمیم دارید در ظروف دیزی سفالی غذای خود را آماده کنید، می­‌توانید قیمت و خرید ظروف دیزی سفالی سره را از اینجا مشاهده کنید.

نکات طلایی پخت دیزی سنتی

یکی از نکات مهمی که باید در هنگام طبخ دیزی در نظر داشته باشید این است که در صورتی که تصمیم دارید برای ظهر آن را میل کنید، لازم است که آن را از شب قبل آماده کرده و در ظرف سنگی یا سفالی خود بریزید تا با حرارت کم، آماده شود. این باعث می­‌شود تا کیفیت عالی و طعمی خوشمزه در آبگوشت سنتی خود داشته باشید.

از دیگر نکاتی که می­توانید برای پخت این غذا در نظر بگیرید این است که حبوبات آبگوشت را خیس نکنید. گاهی این روش، باعث می­‌شود که آنها دارای مدت زمان پخت طولانی تری شوند. البته بسیاری ترجیح می­‌دهند که نفخ نخود و لوبیا را بگیرند.

از چاشنی­‌های فوق­‌العاده‌ای که می­تواند در طعم و عطر غذا نقش داشته باشد، اضافه­ کردن یک یا دو عدد هل به غذا می‌­باشد. ضمن آنکه یکی از قسمت­‌های جذاب تهیه آبگوشت، آماده ­کردن گوشت کوبیده آن است که جهت سرو آن، می­توانید از ظروف سرو سفالی لعاب فیروزه‌ای، استفاده کنید و حس نوستالژیک استفاده از این ظروف سفالی را تجربه کنید.

برای این بخش، استخوان گوشت را جدا کرده و لیمو عمانی، دارچین و هل را خارج کرده و نیمی از دنبه را برای گوشت کوبیده در نظر بگیرید. سپس باقی مواد را بکوبید تا بتوانید خوراکی یکدست داشته باشید. در ادامه، مطابق با ذائقه خود، می­توانید فلفل و نمک اضافه کنید. نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که نمک و فلفل را از ابتدای پخت به غذا اضافه ننمایید، آنها می­توانند باعث سفت شدن گوشت شوند.

همچنین در برخی از دستورات پخت آبگوشت سنتی، اندکی تفت دادن رب گوجه‌فرنگی قبل از اضافه کردن آن به دیزی توصیه شده است. این کار علاوه بر آزاد کردن رنگ رب، طعم خامی آن را نیز می‌گیرید و یک فوت کوزه‌گری در پخت دیزی سنتی به حساب می‌آید.

ظروف سرو سفالی فیروزه ای برای دیزی سنتی

سرو آبگوشت سنتی

یکی از ظروف بسیار نوستالژیک برای سرو غذاهای سنتی همچون آبگوشت، ظروف سفالی لعاب‌فیروزه‌ای هستند که تقریبا در خاطرات بخش زیاد از ما ایرانی‌ها حضور دارد. این ظروف سفالی در انواع طرح‌های کاسه، بشقاب، لیوان و پارچ و ... تولید می‌شوند و جزو ظروف بسیار پرطرفدار سفالی هستند. ما در سره گالری، انواع ظروف دیزی سفالی و سنگی و همچنین ظروف سرو و پذیرایی سفالی را با بهترین قیمت و کیفیت تقدیم علاقه‌مندان می‌کنیم. برای مشاهده‌ی قیمت و خرید کاسه آبگوشت خوری فروشگاه سره را بررسی کنید.

جمع بندی

یکی از غذاهای محبوب، لذیذ و سنتی ما، آبگوشت سنتی است. در صورتی که به خوبی با روش­‌های پخت و آماده کردن آن، آشنایی داشته باشید، می­‌توانید از آن، غذایی بی­نظیر، با طعم و عطری فوق‌­العاده بسازید. تهیه این غذا در خانه و با استفاده از ظروف پخت و پز سنتی به راحتی ممکن است. شما می­‌توانید این ظروف سفالی و سنگی را به سادگی از فروشگاه اینترنتی سره گالری خریداری کرده و سپس با تهیه مواد اولیه تازه و ارگانیک، آبگوشت سنتی لذیذی را برای خود تهیه نمایید.