نحوه استفاده از دیزی سنگی برای اولین بار

دیزی سنگی از جمله ظروف پخت و پز سنتی است که برای پخت انواع خورشت و به ویژه دیزی استفاده می‌شود و علاوه بر افزودن مواد معدنی مفید، طعم ویژه و خاطره‌انگیزی به غذا می‌دهد. استفاده و نگه‌داری از ظروف سنگی نکات مهمی دارد که در صورت رعایت نشدن به راحتی موجب از بین رفتن ظرف شما خواهند شد.

قبل از آموزش استفاده از دیزی سنگی و به اصطلاح آب بندی کردن آن باید یک نکته مهم را در نظر داشته باشید که دیزی سنگی استفاده نشده و آکبند به رنگ طوسی می باشد و دیزی سنگی که استفاده شده است حتی برای یک بار،  به رنگ سیاه می باشد. این نکته از این نظر حائزاهمیت است که گاها بعضی از افراد سودجو برای اصل و غیر اصل بودن و در واقع کلاهبرداری از مشتری از این نکته سوء استفاده میکنند.

تاریخچه دیزی ( آبگوشت )

تاریخچه دیزی خیلی دقیق مشخص نیست. سندهای پیدا شده نشان می‌دهد که قدمت این غذای ایرانی به قرن ۸ هجری برمی‌گردد. در قدیم آبگوشت را شورباج می‌نامیدند. همچنین برخی آن را نخودآب یا یخنی نیز صدا می‌کردند.

اما پخت غذایی با محتویات دیزی امروزه، به سال‌های قبل برمی‌گردد. پخت این غذای خوشمزه در همه‌ی ایران رواج بسیار بالایی دارد. برخی از این غذا به عنوان غذای مهمان نیز استفاده می‌کنند.

غذای آبگوشت ابتدا غذایی اعیانی بود که توسط خانواده های ثروتمند و شاهان خورده می شد و مردم عامه علاقه به این غذا نشان نمی دانند. همچنین غذایی بود که توسط عشایر کوچ نشین پس از اینکه در مکانی ساکن می شدند و گوسفندی را قربانی می کردند، طبخ می شد.

گفته می شود که در یک دوره در ایران قحطی آمد و مردمان ایران که اکثرا دامدار بودند، برای سیر کردن مردم، دیگ های بزرگ را بار گذاشته و تنها با اضافه کردن حبوباتی همانند نخود و لوبیا و آب بیشتر به غذای دیزی سنگی می توانستند جمعیت زیادی را سیر کنند.

کم کم اولین مغازه ها برای طبخ آبگوشت باز شد و این غذا از میان شاهان و ثروتمندان به میان مردم آمد و محبوب گردید. گوجه فرنگی نیز در زمان قاجاریه وارد ایران گردید و از آن زمان به آبگوشت اضافه شد.

آب بندی دیگ سنگی و دیزی سنگی

آموزش نحوه آب بندی کردن دیزی سنگی

برای اینکه دیزی سنگی شما هنگام استفاده برای اولین بار دچار مشکل نشود نیاز است که نکاتی را رعایت کنید. کارهایی که باید قبل از آب بندی دیزی سنگی انجام دهید:

  1. دیزی سنگی را تمیز کنید.
    معمولا هنگام خرید دیزی سنگی مقداری خاک سنگ در داخل ظرف و حتی بر روی بدنه و در دیزی سنگی مشاهده میکنید که هنگام تراشیدن سنگ بجای مانده است. ابتدا آن را با دستمال کاملا خشک به خوبی تمیز کنید. به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است از دستمال مرطوب یا خیس استفاده نکنید.
  2.  پر کردن منافذ با چربی
    تمام سطوح داخل، بیرون و درب ظرف دیزی سنگی با روغن دنبه و یا روغن مایع و یا روغن جامد کاملا چرب کنید. به این ترتیب میتوان گفت که هر نوع روغن خوراکی موجود در منزل برای این کار مناسب است. بعد از اینکه بدنه ظرف را کاملا با روغن و یا دنبه چرب کردید، باید به مدت یک روز بماند تا روغن کاملا به ظرف جذب شود و تمامی منافظ را پر کند. ظرف را در گوشه ای قرار داده و تا بیست و چهار ساعت به آن دست نزنید.

شست و شوی دیزی سنگی

پس ﺍﺯ گذشت یک روز که به ظرف دیزی سنگی دست نزدید و روغن کاملا جذب ظرف شد حال نوبت شستن دیزی سنگی است. برای شستن دیزی سنگی به یک ابر نرم و مایع ظرفشویی نیازمندید. به این نکته توجه داشته باشد که هرگز برای شستشو از اسکاچ استفاده نکنید. با ابر نرم و مایع ظرفشویی ظرف را بشویید و خوب آب بکشید تا مایع کاملا از ظرف پاک شود.

حالا با انجام نکات بالا به راحتی و با خیال راحت آب بندی دیزی سنگی به اتمام رسیده و اکنون ظرف شما آماده استفاده و پخت و پز می باشد. اگر می‌خواهید فرایند کامل و جامع پخت یک دیزی سنتی را بدانید می‌توانید مقاله‌ی زیر را در مجله‌ی سره مطالعه کنید:

آموزش جامع پخت دیزی سنتی در ظروف سنگی و سفالی

 

دیزی سنگی سره

نکات مهم ﭘﺨﺖ ﻭ ﭘﺰ ﺑﺎ ظرف دیزی ﺳﻨﮕﯽ

بعد از نکاتی که برای آب بندی کردن دیزی سنگی در بالا گفته شد حالا نوبت پخت و پز در این ظروف سنتی می شود البته پخت و پز در این ظروف نیز دارای شرایطی است که رعایت نکردن آنها باعث کاهش طول عمر و یا حتی از بین رفتن این ظروف می شود.

  1. سرخ کردنی کاملا ممنوع:
    به هیچ وجه در این ظروف نباید غذاهای سرخ کردنی آماده کرد. در واقع این ظروف فقط مناسب غذاهای آبدار مانند خورشت، آش، دیزی و غذاهایی مانند این هاست.
  2. شعله گاز بسیار کم باشد:
    حرارت بالا برای این ظروف بسیار آسیب پذیر می باشد و طول عمر این ظروف را کاهش داده و حتی باعث خراب شدن و از بین رفتن این ظروف می شود. بهتر است ظروف سنگی به صورت مستقیم بر روی شعله قرار نگیرد و از شعله پخش کن‌های توری استفاده شود.
  3. ﻫﯿﭻ ﮔﺎﻩ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺁﺏ داخل ظرف کم و خشک شود:
    در صورت کمبود آب غذا در ظرف سنگی، حتما آب جوش بریزید، زیرا شوک حرارتی باعث ترک خوردن و شکستی ظروف میشود. آب غذا را طوری تنظیم كنید كه نیاز به اضافه ‌كردن مجدد آب نباشد؛ زیرا این كار باعث می‌شود غذا طعم و بو و مزه‌ی خود را از دست بدهد.
  4. با احتیاط استفاده کنید:
    سعی كنید از ظروف سنگی با احتیاط استفاده كنید تا دچار ترک خوردگی و شكستگی نشوند. از آن جایی که ترک‌های سطح داخلی دیگ، حتی اگر موجب شکستن آن نشود، محلی برای تجمع باکتری و انواع قارچ‌ها خواهد شد، در عمل دیگر قادر به استفاده از این ظروف نخواهید بود.
  5. در آن شیر نجوشانید.
  6. صبر کنید تا ظرف خنک شود:
    ظرف سنگی داغ و گرم را به هیچ عنوان نشویید. در واقع ظرف سنگی نباید تحت هیچ شرایطی گرم و سرد شود چون در این صورت ریسک آن وجود دارد که خیلی زود، شاهد ترک خوردن دیگ بوده و دیگر قادر به استفاده از آن نباشید.
  7. برنج دم نکنید.

انواع خورشت‌های آبدار را به راحتی می توانید در این ظروف آماده کنید و طعم جدید و خاطره‌‌انگیزی از آن تجربه کنید. استفاده از ظروف سنگی علاوه بر افزودن مواد معدنی مفید، موجب حفظ ارزش غذایی مواد اولیه نیز می‌شود، برای آشنایی با فواید پخت غذا در ظروف سنگی می‌توانید مقاله‌ی زیر را در مجله‌ی سره مطالعه کنید:

طبخ غذا در ظروف سنگی چگونه است؟ مزایای آن چیست؟

دیزی سنگی یکنفره سره گالری

خرید دیزی سنگی از سره گالری

برای آن که بتوانید بهترین کاربرد از یک دیزی سنگی مرغوب و باکیفیت را تجربه کنید و ظروف سنگی شما مدت زمان طولانی عمر مفید داشته باشد؛ لازم است که برای خرید به سراغ محصول با کیفیت درجه اول بروید. در نظر داشته باشید که اهمیت بسیار زیادی دارد که کیفیت اولیه این دیگ‌های سنگی کاملا بالا باشد تا بتوانید عملکرد لازم را در طول زمان و حین آشپزی از آن‌ها دریافت کنید.

در فروشگاه اینترنتی سره گالری، امکان خرید بهترین و مرغوب ‌ترین ظروف پخت و پز سنتی و از جمله دیزی سنگی را خواهید داشت. همچنین اگر برای سرو آبگوشت خود در سفره‌ای زیبا و دلنشین تصمیم به خرید کاسه آبگوشت خوری دارید نیز می‌توانید از محصولات این بخش دیدن کنید.

کلیه محصولات صنایع دستی عرضه شده در این فروشگاه از بهترین کیفیت تولید شده و در بازار رقابت صنایع دستی، حرف زیادی برای گفتن دارند.