فهرست مطالب

  1. شمع‌ معطر چیست؟
  2. ساخت شمع معطر
  3. آیا شمع‌ معطر خطرناک است؟
  4. مزایای استفاده از شمع‌ عطری در خانه
  5. ترفندهایی برای بهترین استفاده از شمع معطر
  6. چگونه شمع را بدون دود خاموش کنیم؟
  7. نگه‌داری صحیح از شمع معطر
  8. خرید بهترین شمع‌های معطر برای هر بودجه و سلیقه

شمع‌ معطر چیست؟

شمع‌های معطر حتی زمانی که روشن نیستند، عطر منتشر می‌کنند - این اثر "پخش سرد" نامیده می‌شود - اما بیشترین عطر را از طریق تبخیر در هنگام سوزاندن انجام می‌دهند. فرآیند کلی مشابه شمع‌های بدون عطر است؛ هنگامی که فیتیله را روشن می‌کنید، گرما موم را ذوب می‌کند اما از آنجا که حاوی مولکول‌های معطر است، شمع شروع به ترشح عطر می‌کند.

هر چه مدت طولانی‌تر شمع را می‌سوزانید، موم بیشتر ذوب می‌شود و بوی قوی‌تری به وجود می‌آید. شمع‌های بزرگ سطح بیشتری دارند و به این معنی است که می‌توانند بوی بیشتری را آزاد کنند، بنابراین اگر به دنبال شمعی هستید که به خوبی در اتاق‌های بزرگ کار کند، در نظر داشته باشید که باید شمع‌ بزرگتری بخرید.

ساخت شمع معطر

اصولاً راه ساخت شمع‌های عطردار همانند شمع‌های بدون عطر است، فقط نیاز به یک ظرف، موم و فیتیله دارید، البته به همراه مقداری اسانس معطر روغنی.

شمع معطر شیشه ای النا


مخلوط معطر (ترکیبی از موم مایع و اسانس روغنی یا مواد عطری دیگر مانند ادویه‌جات یا عصاره میوه‌ها) به ظروف تمیزی ریخته می‌شود که یک یا چند فیتیله دارد. برخی شرکت‌ها و سازندگان شمع دستی از اسانس‌های ویژه‌ای استفاده می‌کنند که اغلب سال‌ها طول می‌کشد تا ساخته شوند چرا که می‌خواهند نتیجه یک بوی متعادل و دقیق باشد.

وقتی پارافین کاملاً سرد و محتویات ظرف پایدار شود، ظروف برچسب‌ می‌خورند، درب آن‌ها بسته می‌شود، در بسته‌بندی قرار می‌گیرند و ارسال می‌شوند. حالا اون‌ها آماده هستند تا عطر دلنشین خود را به خانه‌های زیادی بیاورند.

بخوانید: 8 راهکاری برای اینکه بهترین استفاده از شمع معطر را داشته باشید

آیا شمع‌ معطر خطرناک است؟

سوزاندن یک شمع معطر در داخل خانه اتمسفری دلپذیر ایجاد می‌کند و می‌تواند به بهبود کیفیت هوا کمک کند، اما مانند سایر محصولات خوشبوکننده محیط خانه، همه آنها برای استفاده کاملا ایمن نیستند. خبر خوب این است که اگر از خطرات احتمالی شمع معطر آگاه باشید، به راحتی می‌توانید محصولاتی را انتخاب کنید که برای استفاده ایمن هستند. بنابراین در اینجا ویژگی‌های کلیدی را فهرست کرده‌ایم که هنگام تهیه شمع‌ها باید بررسی کنید.

  1. شمع‌ با پارافین بی‌کیفیت نخرید

    شمع‌های ساخته شده از پارافین با کیفیت پایین ممکن است گازهای سمی را انتشار دهند و مشکلات تنفسی، حساسیت یا مشکلات پوستی در مناطق با تهویه نامناسب ایجاد کنند، بنابراین اولین چیزی که باید هنگام خرید شمع بررسی کنید، موادی است که از آن ساخته شده است. موم سویا، موم نارگیل یا موم عسل نیز تمیز می‌سوزند و می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. به عنوان جایگزین، حتی می‌توانید از اسانس معطر جامد نیز استفاده کنید که بدون شعله و با گرمای غیرمستقیم استفاده می‌شود.

    شمع معطر النا
  2. فیتیله باید بدون سرب باشد

    در گذشته برای تولید فیتیله شمع الیاف پنبه را به دور یک ستون نازک فلزی که به صاف ایستادن فیتیله کمک می‌کرد، می‌بافتند. این ستون فلزی به طور معمول از جنس سرب بود، اما هنگامی که تایید شد سوزاندن این شمع‌ها باعث تجمع سرب در هوا می‌شود و ممکن است باعث مسمومیت کودکان خردسال شود، کمیسیون ایمنی محصولات مصرفی آمریکا در سال 2003 تولید شمع‌ها با فیتیله سرب را ممنوع کرد.

    امروزه به جای سرب از روی یا تین استفاده می‌شود، اما شمع‌های بدون فیتیله فلزی نیز موجود هستند، شمع‌هایی که در آن‌ها از فیتیله‌های نخ کتان، ابریشم طبیعی و یا چوب استفاده می‌شود.

    شمع معطر رز قرمز النا
  3. کیفیت اسانس معطر

    اگر از شمع‌های معطر استفاده می‌کنید نه تنها خود موم، بلکه اسانس معطر اضافه ‌شده نیز ممکن است سمی و خطرناک باشد. تنفس اسانس‌های بی‌کیفیت و فاقد استاندارد لازم می‌تواند آلرژی، سردرد و عفونت‌ ایجاد کند، بنابراین به دقت در مورد اسانس‌های به کار رفته در محصول مورد نظرتان تحقیق کنید.

مزایای استفاده از شمع‌ عطری در خانه

محل زندگی ما جایی است که بیشتر وقت خود را در آن سپری می‌کنیم، بنابراین خیلی مهم است زمانی که در خانه هستیم احساس آرامش و راحتی داشته باشیم. با داشتن برنامه و اندکی استفاده از راه حل‌های خلاقانه می‌توانید به سادگی این حس آرامش را فراهم کنید، قدم‌های کوچکی مثل تزئینات خلاقانه و استفاده از خوشبوکننده محیط به ایجاد این اتمسفر کمک می‌کند. قرار دادن شمع‌های معطر در نقاط مختلف خانه‌، نه تنها رایحه‌ای دلنشین در خانه‌ی شما پخش می‌کند بلکه مزایایی برایتان به ارمغان می‌آورد که از آن بی‌خبرید.

  1. ایجاد فضا و احساس

    شما نمی‌توانید مبلمان واثاث منزل را هر زمان که فصل یا حالت روحی شما تغییر می‌کند، تغییر دهید، اما چیزهای کوچک مانند لوازم تزئینی و حتی رایحه‌ی منزل می‌توانند کل جوّ خانه‌ را تغییر دهند. استفاده از شمع‌های معطر بهترین راهی است که علاوه بر معطر و خوشبو کردن محیط، حسی از گرما و روشنایی نیز به آن می‌دهد.

    شمع معطر النا رایحه نرگس
    روشن کردن یک شمع با رایحه‌ی گرم و شیرین در یک روز سرد زمستانی سریعا به شما احساس گرما می‌دهد، و هر زمان‌ که به حس تازگی و خنکای مطبوع نیاز داشتید، رایحه‌هایی از جنس گل‌های بهاری به کمک شما می‌آیند.
  2. بهبود حالت روح

    شمع‌های معطر فقط برای تزئین و ایجاد حس آرامش در محیط  خانه نیستند، بلکه می‌توانند به افراد نیز در زندگی روزمره‌شان کمک کنند تا احساسات و عملکرد بهتری داشته باشند. راز این کار در انتخاب رایحه‌ی صحیح است.
    صبح و در حالی که آماده می‌شوید یا زمانی که در خانه کار می‌کنید، بوی‌های تازه و مطبوع را امتحان کنید که می‌توانند سطح انرژی شما را افزایش دهند و به تمرکز کمک کنند. زمان نوشیدن قهوه در بعد از ظهر یا گوش دادن به موسیقی کلاسیک در شب، عطرهای تند یا گرم را انتخاب کنید که به شما احساس آرامش و استراحت می‌دهند.

    شمع معطر النا قهوه
  3. یادآوری خاطرات خوب

    رایحه‌ها تأثیر قدرتمندی بر بدن و ذهن دارند، علاوه بر این، ثابت شده است که ما رایحه‌ها را نیز به خاطر می‌سپاریم. یک بوی خوشایند و آشنا فوراً خاطرات متصل به آن را به یاد می آورد و شما را به زمان یا مکانی که آن رایحه‌ را حس کرده‌اید می‌برد.

    به همین دلیل است که برخی از هتل‌های لوکس از شمع‌های معطر خود با امضای اختصاصی استفاده می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را بخرید و به خانه ببرید، تا هر بار که بوی آن‌ را حس می‌کنید، خاطرات تعطیلات برایتان یادآوری شود.

    حافظه‌ی بویایی ما می‌تواند به صورت معکوس هم عمل ‌کند. اگر زمانی که از خانه دور هستید احساس دلتنگی دارید، کافی است یک شمع با رایحه‌ای که دوران کودکی شما را برایتان یادآوری می‌کند روشن کنید تا بلافاصله احساس کنید در محیط خانه قرار گرفته‌اید.

    پیشنهاد ما به شما استفاده از شمع معطر النا است که با بیشترین تنوع در وزن و رایحه می‌تواند تمام نیازهای شمع را رفع کنند.
  4. کمک به رفع بوهای زاید

    اگرچه شمع‌های معطر برای از بین بردن بوی بد ساخته نشده‌اند، اما شمع‌های خاصی هستند که به عنوان تصفیه کننده هوا مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین شمع‌های معطر با رایحه‌های تند و پرحجم می‌توانند با بو‌های نامطبوع محیط مقابله کنند، اما هنگام تلاش برای رفع بوهای نامطبوع، همیشه قبل از اینکه کبریتی بزنید با تمیز کردن و تهویه اتاق شروع کنید.

بخوانید: بهترین رایحه‌های شمع معطر برای اتاق خواب کدامند؟

ترفندهایی برای بهترین استفاده از شمع معطر

استفاده از شمع‌ معطر در خانه، بهترین راه برای افزودن عطر تازه به اتاق‌های شما و ساختن یک خانه دلنشین است. روشن کردن شمع‌، همانطور که ممکن است فکر کنید، آسان است، اما چند نکته و ترفند وجود دارد که می‌تواند بهترین و ایمن‌ترین فرآیند را ایجاد کند.

  1. در انتخاب رایحه زمان روز را در نظر بگیرید

    روحیات و سطح فعالیت ما همیشه در حال تغییر است. همانطور که بسته به زمان روز لباس‌های مختلف می‌پوشیم، رایحه محیط نیز باید در طول روز تغییر کند تا بیشترین تناسب را با فعالیت‌های روزانه‌مان داشته باشد. زمان صرف صبحانه و یا کار در منزل، از رایحه‌های تازه و مطبوع استفاده کنید که می‌توانند سطح انرژی و تمرکز شما را افزایش دهند. حین استراحت بعد از ظهر یا گوش دادن به موسیقی کلاسیک در شب، عطرهای تند یا گرم را انتخاب کنید که به شما احساس آرامش و استراحت می‌دهند.

    شمع عطری النا
  2. انتخاب رایحه متناسب با فصل

    ما عموما با تغییر فصل دکوراسیون خانه‌ را نیز تغییر می‌دهیم پس با رایحه‌های منزل نیز باید همین برخورد را داشته باشیم. بوی‌های چوبی در پاییز بهترین استفاده را دارند، در حالی که ماه‌های سرد زمستان نیاز به نت‌های گرم و تند دارند. زمانی که بهار نزدیک می‌شود و رایحه‌های مطبوع جایگزین عطرهای سنگین می‌شوند به سمت رایحه‌های گلی و گیاهی بروید تا فضایی سبک و روح بخش داشته باشید و سپس در تابستان رایحه‌های میوه‌ای و مرکباتی را انتخاب کنید.

    استفاده از رایحه‌ها در خارج از فصل مناسبشان ممکن از برای برخی احساس ناخوشایند ایجاد کند.

    شمع خوشبو کننده النا
  3. استفاده از رایحه‌های گوناگون

    به جای استفاده از یک رایحه در سرتاسر خانه، در اتاق‌های مختلف از عطرهای مختلف استفاده کنید اینگونه تجربه‌ی خوشایندتری خواهید داشت. با اینکار علاوه بر شخصی‌سازی رایحه در هر محیط، از قوی شدن بیش از حد یک رایحه در محیط جلوگیری می‌شود.

    رایحه‌ی شمع معطر خود را طوری انتخاب کنید که با هویت آن اتاق و افرادی که معمولاً در آنجا وقت می‌گذرانند، متناسب باشد و همچنین تلاش کنید تا رایحه‌های استفاده شده به متعادل شدن یکدیگر کمک کنند و یک هارمونی ایجاد کنند. اگر برای این کار به کمک نیاز دارید، به دایره عطر (fragrance wheel) نگاهی بیندازید تا یاد بگیرید چگونه عطرها را ترکیب کنید.
  4. به تعداد کافی و در جای مناسب

    برای معطر کردن خانه باید حتما به تعداد کافی از شمع معطر استفاده کرده‌اید و آن‌ها را در نقاط درستی قرار داده‌اید. به طور کلی، یک شمع  معطر 200 گرمی برای معطر کردن اتاقی به ابعاد 20 متر مربع مناسب است، برای اتاق‌های کوچک به شمع‌های کوچک و کمتری نیاز است، در حالی که محیط‌های بزرگ نیاز به شمع‌های کوچک‌تر زیاد یا یک شمع بزرگ با بوی قوی دارند.

    البته دقت کنید که شمع‌ها را کجا قرار دهید، نه فقط برای کارآمدی بهتر بلکه برای رعایت ایمنی نیز این موضوع مهم است. آن‌ها را روی یک سطح مقاوم به حرارت، دور از مواد اشتعال پذیر، با فاصله از جریان هوا و  دور از دسترس کودکان و حیوانات خود نگه دارید.

    شمع عطری النا
  5. به اندازه‌ی فیتیله توجه کنید

    برای سوختن تمیز و صحیح، شمع‌ معطر شما باید دارای فیتیله‌های نازک، با طول تنظیم شده و به تعداد کافی باشد که به همراه پارافین به صورت یکنواخت و با کمترین میزان تولید دی اکسید کربن بسوزد. اگر فیتیله خیلی کوچک باشد، یا تعدادش کم باشد نمی‌تواند در تمام سطح شمع پارافین را ذوب کند و این باعث ایجاد تونل در شمع عطری شما می‌شود.

    اگر فیتیله بیش از حد بزرگ باشد، با یک شعله بزرگ و چشمک‌زن که پارافین را به سرعت و عمیق ذوب می‌کند مواجه خواهید شد. در نتیجه معمولا نوک فیتیله به صورت قارچی در می‌آید و در فرایند سوختن کربن دی اکسید اضافی تولید خواهد شد. قبل از روشن کردن شمع، طول فیتیله را در حدود 5 میلی متر تنظیم کنید تا از دود کردن شعله و سوختن بد آن جلوگیری کنید.
  6. مدت زمان درست سوختن شمع

    شمع‌ها، چه معطر و چه ساده حداقل باید تا زمانی که سطح پارافین آن‌ها کاملا مذاب شود، روشن بمانند تا از "تونل شدن" جلوگیری شود. همچنین بهتر است نهایتا بین 2 تا 3 ساعت روشن بمانند تا دچار قارچی شدن فیتیله و ایجاد دود شعله نیز نشوند. همچنین مهم است که به پارافین فرصت دهید خنک شود (که به طور کلی حداقل 2 ساعت طول می‌کشد) قبل از اینکه دوباره آن را روشن کنید.
  7. شمع روشن را تحت نظر داشته باشید

    این نکته بسیار مهم است چرا که در موارد متعددی همین شمع‌ها موجب حریق‌های خانگی شده‌اند. پس علاوه بر رعایت نکات ایمنی در انتخاب مکان قرار دادن شمع، همواره شمعی را که روشن است تحت نظر داشته باشید.


بخوانید: 5 رایحه شمع معطر مناسب هدیه روز مادر

شمع‌های معطر حتی در حالت خاموش هم پخش رایحه دارند، بنابراین حتی بدون شعله همچنان از بوی خوشایند آن لذت خواهید برد. پس در صورتی که شرایط ایمنی برای روشن کردن شعله ندارید می‌توانید با باز گذاشتن در محصول از پخش رایحه لذت ببرید، البته که در این حالت شدت پخش رایحه بسیار کمتر خواهد بود و مساحت کمتری را پوشش خواهد داد.

شمع معطر النا

چگونه شمع را بدون دود خاموش کنیم؟

ما شمع‌های معطر را می‌سوزانیم تا محیط را با رایحه‌ای فوق‌العاده پر کنیم، بنابراین اصلا دوست نداریم تمام محیط بر اثر خاموش کردن نادرست آن بوی دود بگیرد. بنابراین روش رایج خاموش کردن با فوت را به کلی فراموش کنید چرا که به سرعت تمام محیط را آکنده از بوی دود خواهد کرد

بهترین و ساده‌ترین راه حل موجود برای اینکه بدون هیچ گونه اثری از دود شعله شمع معطر خود را خاموش کنید این است که شعله را در دریاچه‌ی پارافین مذاب غرق کنید. شما می‌توانید این کار را به وسیله‌ی یک تکه چوب نسبتا بلند انجام دهید.


نگه‌داری صحیح از شمع معطر

برای اینکه طول عمر مفید محصول را افزایش دهید، شمع معطر شما باید در محیط خشک و خنک نگهداری شود. همچنین برای جلوگیری از نشستن گرد و غبار و حفظ خاصیت معطر بودن، پس از آن که پارافین به طور کامل خنک شد، درپوش ظرف را روی آن بگذارید. به این ترتیب می‌توان از یک شمع معطر با کیفیت بالا به مدت 8-12 ماه استفاده کرد.

بخوانید: مختصری از تاریخچه‌ی شمع معطر : اولین شمع چه زمانی اختراع شد؟

خرید بهترین شمع‌های معطر برای هر بودجه و سلیقه

پیدا کردن رایحه‌ی مناسب برای خانه شما کاملا بستگی به سلیقه و نیاز شما دارد. اما ما در این بخش می‌خواهیم شمع معطر النا را به شما معرفی کنیم. این برند علاوه بر خوشنامی و قدمت طولانی که خیال شما را از بابت کیفیت مواد به کار رفته راحت می‌کند، طیف وسیعی از انواع رایحه‌ها و وزن‌های مختلف شمع معطر را ارائه می‌دهد که برای هر نیاز و سلیقه‌ای پاسخگو خواهد بود. شما دوستان می‌توانید این محصولات را به سادگی و با خیالی آسوده از طریق فروشگاه آنلاین سره گالری سفارش دهید.

منابع: itsmellsgood، ویکی پدیا