تصور شمع معطر می‌تواند یادآور پخش عطر ادویه‌ای دارچین، و یا گلبرگ‌های لطیف یاس در محیط باشد...هیچ چیز نمی‌تواند جای لحظاتی آرامش بخش در حضور رایحه‌ای دلخواه و در فضایی دنج و و راحت را بگیرد. شاید شما هم دسترسی راحت و همیشگی به این رایحه‌ها در عصر حاضر را موضوعی عادی و طبیعی بدانید، اما آیا می‌دانستید داستان شمع‌های عطری به چندین قرن‌ قبل بر‌می‌گردد؟ پس در بررسی تاریخ شگفت انگیز و غنی این محصولات طی این مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه شمع معطر

منشا اصلی شمع پیه و موم عسلی

انسان هزاران سال است که از شمع استفاده می‌کند، قدیمی‌ترین شواهد مربوط به این استفاده به دوران تمدن‌های باستان همچون مصریان باز می‌گردد. اولین شمع‌ها از مواد موجود در طبیعت ساخته می‌شدند و شمع پیه (چربی حیوانات) یا شمع موم عسلی نامیده می‌شدند. این شمع‌ها علاوه بر روشنایی در مراسمات مذهبی و تشریفاتی کاربرد داشتند. شمع در آیین‌های اولیه‌ی مسیحیت نمادی از حضور خدا یعنی نور واقعی بود و در دوره‌ای نیز به علت با ارزش بودن به عنوان پول رایج مورد استفاده قرار می‌گرفته است. با گذشت زمان، تولید شمع‌های فیتیله‌ای تکامل یافته است و از مواد جدیدی مانند پارافین استفاده می‌شود و علاوه بر آن رایحه‌ها و رنگ‌های مختلف این محصولات برای اهداف تزئینی و درمانی معرفی و استفاده می‌شوند. امروزه، شمع‌ها یک وسیله محبوب در هر خانه هستند که می‌توانند در کنار نورپردازی حس و حال و انرژی خاصی در محیط ایجاد کنند.

ساخت شمع پیه سنتی

تاریخچه‌ی شمع: اهمیت مذهبی و فرهنگی شمع

شمع از دیرباز نقش قابل توجهی در مناسک دینی و فرهنگی بشر داشته است. انواع مختلف این محصول در بسیاری از مراسمات، گردهمایی‌ها و مناسبت‌های دینی و فرهنگی به عنوان نمادی از باورها و اعتقادات استفاده داشته است.

در بسیار از ادیان، شمع به عنوان المانی نمادین از معنویت، اخلاص و نورانیت به کار گرفته می‌شود. برای مثال، در مسیحیت، شمع در اغلب مراسمات کلیسا حضور دارد و به عنوانی نمادی از حضور خداوند روشن می‌شود. همچنین در آیین هندوئیسم، چراغ روغنی یا "دیا" در طول جشنواره‌ها و مراسم‌های آیینی به عنوان نماد نکوداشت پیروزی نور بر تاریکی، خوبی بر بدی و آگاهی بر جهل استفاده می‌شود.

چراغ روغنی یا دیا

علاوه بر این شمع در سنت‌ها و مراسمات فرهنگی مختلف نیز استفاده می‌شود. برای مثال در باور یهودیان برای گرامیداشت هفتگی روز شابات شمع روشن می‌شود، و یا در طی مراسم هانوکا، برای گرامیداشت معجزه‌ی هشت شب سوختن روغن معبد مقدس، شمعدان معروف منورا با 9 شاخه شمع روشن می‌شود. همچنین در جوامع آفریقایی-آمریکایی، در طی مراسم کوانزا از شمع استفاده می‌شود، این جشنواره به مدت یک هفته برای گرامیداشت میراث اقوام آفریقایی برگزار می‌شود.

شمعدان 9 شاخه منورا

ورای جایگاه و اهمیت گفته شده در موضوع دین و فرهنگ، که قابل نادیده گرفتن هم نیست، شمع از اهمیت درمانی نیز برخوردار است. شمع‌ها کاربرد قابل توجهی برای آروماتراپی دارند، در طی تحقیقاتی که انجام شده عطر و رایحه‌ای که این محصولات تولید می‌کنند آثار آرام بخشی نیز دارد. علاوه بر این شمع در تمرینات مدیتیشن نیز استفاده می‌شود و می‌تواند به ایجاد محیطی آرام کمک کند.

شمع معطر

شمع معطر جزو اکسسوری‌های مشهور خانه است که در هر بخشی از محیط زندگی استفاده شود، گرما و حس و حال متفاوتی به آن اضافه ‌می‌کند. این مدل از شمع در تنوع‌های مختلف ابعادی، وزنی، رنگی و رایحه‌ای تولید می‌شوند و معمولا از ترکیب موم‌های طبیعی همچون موم سویا، عسل و سبزیجات و یا با استفاده از پارافین مصنوعی تولید می‌شوند. امروزه خرید شمع معطر در تنوع بالا و با قیمت‌های متفاوت، متناسب با کیفیت و سبک آنان، در بازار‌های سنتی و آنلاین به راحتی امکان پذیر است.


شمع معطر شیشه ای النا

شمع‌های معطر 50، 75 و 225 گرمی النا در رایحه‌های گوناگون

خرید شمع معطر علاوه بر زیبایی و جذابیت بصری می‌تواند دلایل درمانی نیز داشته باشد. رایحه‌های این محصولات به داشتن اثر آرام‌بخشی و ضداسترسی شناخته می‌شوند. برخی از رایحه‌ها مشخصا حس آرامش را تقویت می‌کنند در حالی که برخی دیگر به افزایش انرژی محیط، تازگی و طراوت کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد شمع‌ معطر بدانید

شمع معطر را می‌توان در عناوین مختلفی دسته‌بندی کرد، برای مثال شمع‌های درمانی، شمع‌های معطر و شمع‌های تزئینی. شمع‌های درمانی مشخصا برای ایجاد یک اثر روحی و روانی به خصوص به کمک روغن‌های طبیعی معطر ساخته می‌شوند. در مقابل شمع‌های معطر با کمک ترکیب اسانس‌های معطر تولید می‌شوند و به همین دلیل می‌توانند طیف وسیع‌تری از رایحه‌ها را پوشش دهند. و در نهایت شمع‌های تزئینی که با هدف دکوری و زینتی در اشکال، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند.

شیلد آباژور شیشه ای شمع معطر

شیلد آباژور شیشه‌ای النا در 6 رنگ مختلف، کاملا مناسب شمع‌های شیشه‌ای

شمع معطر وارد می‌شود

ظهور و فراگیری شمع معطر اتفاقی بسیار تاثیرگذار بر بازار محصولات خوشبوکننده محیط بوده است. با ورود این محصولات به سبد مصرف خانگی، ایجاد یک رایحه‌ی دلخواه در محیط به راحتی قابل انجام است. تا پیش از ورود شمع معطر، عود و انواع اسانس سوز رایج‌ترین محصولات برای معطر کردن خانه بودند. با این حال استفاده از شمع معطر راهی آسان و لذت‌بخش برای سرشار کردن محیط از گرما، صمیمیت و حس می‌باشد. طیف وسیع رایحه‌های موجود در انواع شمع عطری، شامل دسته‌بندی‌هایی چون گلی، ادویه‌ای، چوبی، شیرین، طبیعی، یکی از دلایل محبوبیت این محصول در بین مصرف‌کنندگان محصولات خوشبوکننده هوا می‌باشد. همچنین با وجود گستره‌ی وسیعی از انواع شکل، ابعاد و رنگ در محصولات شمع معطر، می‌توان به آسانی گزینه‌ی مطلوب را برای همخوانی با هر نوع دکوراسیون و یا کاربری پیدا کرد.

شمع عطری شیشه‌ای النا با رایحه قهوه مناسب زمان استراحت پایان روز

بخوانید: 8 راهکاری برای اینکه بهترین استفاده از شمع معطر را داشته باشید

جهش در تکنولوژی تولید شمع معطر در خلال قرن 18 و 19

در واقع شمع عطری برای اولین مرتبه قرن‌ها پیش توسط مصریان باستان و به وسیله موم عسل ساخته شد. اما در خلال قرن 18 و 19 میلادی، تولید این محصولات با جهشی اثرگذار در تکنولوژی‌های ساخت مواجه شد. در این دوران، پیشرفت‌های عملی و صنعتی امکان تولید انبوه انواع شمع فیتیله‌ای را ممکن ساخت، و فناوری‌های نوین از جمله استفاده از نیروی بخار و دستگاه‎‌های مکانیکی تولید شمع را بهینه‌تر کرد.

ساخت سنتی شمع

در قرن 18 میلادی بود که امکان ترکیب موم با انواع اسانس معطر آزمایشگاهی فراهم شد. این مرحله که از گام‌های اولیه و مهم در مسیر رسیدن به شمع عطری مدرن بوده است، امکان تولید محصول با انواع رایحه‌ها را فراهم کرد.

همچنین با پیشرفت‌های صنعتی در جریان قرن 19 میلادی، امکان استخراج و استفاده از پارافین فراهم شد، ماده‌ی اولیه‌ای بسیار کلیدی در تولید انواع شمع که در مقایسه با موم عسل، به عنوان ماده‌ی اولیه در تولید به روش سنتی، ارزان‌تر و همچنین به وفور و آسانی در دسترس بود.

شمع موم عسلی

امروزه طیف وسیعی از انواع شمع معطر در رایحه‌‎های گوناگون، از سبک‌های سنتی تا مدرن، تولید می‌شوند. این محصولات خوشبوکننده برای کسب آرامش و ایجاد حسی خاص استفاده می‌شوند و می‌توانند جوی دلپذیر و صمیمی در محیط خانه، درمانگاه، باشگاه، آرایشگاه و یا هر جای دیگر ایجاد کنند. همچنین تنوع‌های مختلفی از انواع موم شمع وجود دارد که ساخت شمع را به کاری آسان و راحت تبدیل کرده است.

جهش فناوری و صنعت در قرن 18 و 19 که برخی عناوین آن را ذکر کردیم، عمیقا تولید شمع را تحت تاثیر قرار داد. این اتفاقات مجموعا به تولد یکی از ماندگارترین و محبوب‌ترین انواع خوشبوکننده محیط منجر شد.

قرن 20: عصر تولید انبوه

با آغاز قرن 20 میلادی و هم راستا با گسترش کارخانه‌جات و رواج تولید انبوه صنعتی، گروه محصولات شمع معطر نیز دچار رشد جدی در افزایش حجم تولید گردید. سابقا تولید شمع اغلب توسط کلیسا و یا به صورت محصولی خانگی، و البته به عنوان یک منبع نوری ساخته می‌شد. اما با شروع صنعتی شدن و رواج مدرنیته، تولید شمع از محصولی ضروری و مورد نیاز به کالایی تولید مبدل شد. در اوایل قرن 20،  در دسترس قرار گرفتن پارافین به عنوان ماده‌ی اولیه و همچنین امکان راه‌اندازی خط تولید صنعتی، سازندگان را قادر ساخت تا شمع را با قیمت پایین‌تر و در حجم بالا به تولید برسانند. همچنین استفاده از انواع اسانس روغنی و معطر، جذابیت شمع را به عنوان محصولی زینتی و یا آرامش‌بخش افزایشی چشمگیر داد. امروزه، بازار خرید شمع عطری در حال انفجار است و علت آن گستره‌ی وسیع انواع محصولات، سبک‌ها و طراحی‌هایی است که می‌تواند از فروشندگان کوچک و بزرگ انتخاب کرد.

شمع‌های معطر النا در رایحه‌ و وزن‌های گوناگون

عصر جدیدی برای شمع معطر: بررسی جدیدترین ترندها و نوآوری‌ها

شمع عطری از زمان‌های باستان یکی از محصولات جذاب در گروه اکسسوری خانه بوده است. این جذابیت و علاقه‌مندی مصرف‌کنندگان تا به امروز نیز امتداد داشته است و این به خاطر ظهور انواع نوآوری‌ و خلاقیت‌ها در این محصولات است. امروزه شمع معطر محصولی بسیار بیشتر از ترکیب ساده‌ی پارافین و فیتیله است، آن‌‎ها محصولاتی خاص و هنری هستند که می‌توانند به آسانی حال و هوای محیط را تغییر دهند.

یکی از جدیدترین ترندهای این حوزه، بازگشت به تولید محصولات سنتی به کمک موم سویا یا عسل و استفاده از روغن‌های معطر طبیعی به جای اسانس‌های معطر می‌باشد. هرچند قیمت این محصولات در مقایسه با سایر تولیدات اختلاف قابل توجهی دارد، اما می‌تواند تجربه‌ای متفاوت از سوزاندن شمع معطر برای شمع به ارمغان بیاورد.

شمع عطری کاربردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد، برای مثال آروماتراپی، آرام‌بخشی، یوگا، پاکسازی و حتی دفع حشرات. رایحه‌هایی همچون لوندر و اوکالیپتوس برای دفع استرس بسیار مفید هستند در حالی که رایحه‌های مرکباتی همچون لیمو و پرتقال می‌توانند حس طراوت، تازگی و نشاط را در محیط تقویت کنند.

بخوانید: بهترین رایحه‌های شمع معطر برای اتاق خواب کدامند؟

راز جذابیت ماندگار شمع معطر

راز ماندگاری جذابیت شمع عطری می‌تواند در چند مورد کلیدی خلاصه شود:

  1. آن‌ها راه حلی ساده و شیک برای تقویت یک حس به خصوص و ساخت جوی سرشار از آرامش در هر محیط، به شما ارائه می‌کنند.
  2. با استفاده از مواد اولیه‌ی مرغوب و استاندارد شما اطمینان خواهید داشت که رایحه‌ای با ماندگاری بالا و البته اثرگذار خواهید داشت.
  3. شمع معطر نشان داده است که می‌تواند نقش موثری در سلامت روانی داشته باشد. تراپیست‌ها اغلب استفاده از این محصول را برای تقویت آرامش و تخلیه ذهن، توصیه می‌کنند.

با توجه به افزایش روزانه اهمیت مراقبت شخصی و ایجاد حال خوب، شمع معطر جزو لوازم الزامی برای هر کسی است که به دنبال محیطی آرام و دلنشین می‌گردد.

شمع معطر النا رایحه گل مریم

شمع عطری النا رایحه گل مریم در اندازه‌ای گوناگون

جمع بندی

به طور خلاصه، شمع‌های معطر محصولی به قدمت خود تاریخ هستند که البته هرگز دوران استفاده از آن‌ها به پایان نخواهد رسید. اون‌ها به روش‌های مختلفی استفاده می‌شوند و هر نسلی می‌تواند متناسب با نیازش، به کمک خلاقیت و نوآوری آن‌ها را باز طراحی و تولید کند. در حالی که برخی این محصولات را صرفا به عنوان دکوری و برای زیبایی استفاده می‌کنند، عده‌ای دیگر به کمک خواص رایحه‌ی هر محصول حال و هوای دلخواه خود را در محیط ایجاد می‌کنند. استفاده از شمع عطری کیفیت هر محیطی را بهبود خواهد بخشید، و با وجود طیف وسیعی از رایحه‌ها شما به سادگی می‌توانید محصول دلخواه خود را پیدا کنید. نهایتا باید گفت، شمع معطر جزئی مهم و البته جدا نشدنی از سبک زندگی ما است و البته فهمیدن راز این ماندگاری کار سختی نخواهد بود.




منابع: obeliskbeauty ، ویکی پدیا